Belangenconflictenbeleid
INFORMATIE OVER HET BELANGENCONFLICTENBELEID VAN ONS KANTOOR
1. Wetgevend kader
Vanaf 30 april 2014 zijn de “AssurMiFID
–gedragsregels” van kracht. Zij vinden hun wettelijke basis in de wet van 30
juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële
producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse
bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing
van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het
toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de
verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet
vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten,
wat de verzekeringssector betreft.
Overeenkomstig deze gedragsregels is ons kantoor gehouden om een schriftelijk
beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten bij het verlenen
van diensten van verzekeringsbemiddeling.
De wettelijke regeling omtrent belangenconflicten is een aanvulling op de
algemene MiFID-grondwet. Deze grondwet wordt door ons
kantoor geëerbiedigd door zich loyaal, billijk en professioneel in te zetten
voor de belangen van de klant bij het verlenen van diensten van
verzekeringsbemiddeling.
2. Welke belangenconflicten?
Met het oog op ons belangenconflictenbeleid heeft ons kantoor in een eerste
stap de mogelijke belangenconflicten in ons kantoor geïdentificeerd.
Belangenconflicten kunnen zich voordoen tussen (1) ons kantoor en haar
verbonden personen en een klant of (2) tussen meerdere klanten onderling. Het
beleid inzake belangenconflicten houdt rekening met de eigen kenmerken van ons
kantoor en haar eventuele groepsstructuur.
Bij de beoordeling naar mogelijke belangenconflicten heeft ons kantoor de
situaties in kaart gebracht waarbij een aanzienlijk risico bestaat dat de
belangen van de klant worden geschaad. Het gaat om:
- Situaties waarbij winst wordt gemaakt of verlies wordt geleden ten koste
van de cliënt;
- Situaties waarbij ons kantoor een ander belang heeft bij het resultaat
van de dienst of transactie;
- Situaties met een financiële drijfveer om andere cliënten te laten
voorgaan;
- Situaties waarbij hetzelfde bedrijf als de cliënt wordt uitgeoefend;
- Situaties waarbij ons kantoor een vergoeding ontvangt van een andere
persoon dan de cliënt voor de geleverde diensten van verzekeringsbemiddeling.
- Situaties eigen aan ons kantoor met betrekking tot onze nevenactiviteit
als bankagent.
3. Welke maatregelen neemt ons kantoor
Ons kantoor neemt heel wat maatregelen om ervoor te zorgen dat het belang van
de klant primeert.
Het gaat onder meer om:
- Een interne instructienota;
- Een aangepast verloningsbeleid;
- Een beleid dat erop toeziet dat de verbonden personen enkel bemiddelen
m.b.t. verzekeringsovereenkomsten waarvan zij de essentiële kenmerken kennen en
in staat zijn om aan de cliënten toe te lichten;
- Een beleid dat het recht voorbehoudt van ons kantoor om bij ontstentenis
van een concrete oplossing voor een specifiek belangenconflict de gevraagde
dienstverlening te weigeren met het uitsluitende doel de bescherming van de
belangen van de klant;
- Een regeling inzake het ontvangen van voordelen;
- Een beleid dat erop toeziet dat alle informatie die onze verbonden
personen verstrekken correct, duidelijk en niet misleidend is.
Indien noodzakelijk zal het beleid inzake belangenconflicten van ons kantoor
aangepast en/of geactualiseerd worden.
4. Wat is de procedure?
5. Specifieke transparantie
Wanneer in een concrete situatie onze maatregelen onvoldoende garantie zouden
kunnen bieden, zal u geïnformeerd worden door ons kantoor over de algemene aard
en/of de bronnen van het belangenconflict, zodat u een weloverwogen beslissing
kan nemen. U kan steeds met ons contact op nemen voor meer informatie.